Thermal wonderlands - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu Thermal wonderlands - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu

Thermal wonderlands

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

31 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Hallo allemaal,
Het spuit, kookt, borrelt, stinkt en heeft alle kleuren van de regenboog en het hoort bij het vulkanisch gebeuren. Het is alles tussen de vulkanen en waar ik nu zit. Het zijn geisers, modderbaden, terrassen en er komt overal rook uit de grond. Het is ook gevaarlijk: soms direct naast het pad van zo'n wonderland een groot gat. En het ruikt naar rotte eieren, maar het is mooi! Ik heb ongepland in 1,5 dag 3 parken bezocht. Waarom ongepland: ik was gistermorgen van plan om de Lady Fox Geiser te bekijken, die precies om 10.15 uur in de morgen maar liefst 20 meter omhoog zou spuiten. De positie van de geiser was mij niet precies bekend. Het bleek verder weg, maar ik heb mijn enorm gehaast, maar helaas: een zeer punctuele lady: ik was 5 minuten te laat. Inmiddels had ik wel een kaartje gekocht voor een groot park. Was niet nodig geweest, maar - heel slim - wordt ook niet verteld waar de geiser precies is. Jammer dan: Nederlands als ik ben wil ik dan toch waar voor mijn geld en dat heb ik gekregen: 2 uur rondgesjouwd tussen al dat moois. Dat was Wai-O-Tapu, ergens halverwege tussen Taupo en Rotorua. Wat ik wel gepland had, was de tip van Bart: Orakei Korako, the Hidden Valley, ook in de buurt. Omdat ze daar andere dingen hebben dan wat ik gezien had, heb ik die ook gedaan. Dit park is wat kleiner en ook daar geen spijt van: heel mooi, met name de grot, die zo van Gollum had kunnen zijn. Over de 'grot van Gollum' gesproken. Die heb ik dus na heel veel moeite nog gevonden. Ik heb hem er ook op staan. Het meertje waar hij de vis ving bevindt zich dus niet in de grot, maar in het rivierbed erboven.
Eergisteravond en gisteravond nog in de thermische baden gelegen. Ik had in Taupo een camping met hele mooie baden voor de helft van het geld. Toch nog die watermassage gehad na de wandeling. Weliswaar 1 dag later, maar het was het wachten waard. Lekker warm/heet water en dan die bubbels.
De camping die ik nu heb, heeft ook baden, maar die zijn een stuk minder luxe
maar ook lekker en bij de prijs inbegrepen. Omdat het met de Lady Knox geiser niet helemaal goed is gelopen, wilde ik vanmorgen in het zoveelste thermal/Maori park (Te Puia in Rotorua)
een echte eruptie zien, maar helaas: 1,5 uur gewacht op de eruptie van de Pohutu Geiser, maar het bleef bij een bescheiden straaltje. Terwijl de boekjes beloven dat het ding tenminste 2x per uur 30 meter de lucht inspuit vanwege de opgelopen druk onder de grond. Misschien door klimaatverandering dat het allemaal anders loopt? Wel weer een mooi optreden van de Maori's gezien. Het regent af en toe een beetje hier, maar de temperatuur is prima. Ergens begin 20 graden. Met al dat geborrel onder je voeten, wordt het natuurlijk ook niet koud.
Nog even over Lake Taupo: dat is het grootste kratermeer van Australasia! Ooit ontstaan tijdens een enorme uitbarsting van (ik neem aan) Mount Ruapehu (ik word gek van die namen; kan het erg slecht onthouden). Ik heb er natuurlijk in gezwommen. Als ik water zie, moet ik erin. Ik wist ook niet dat ik een uur later in een heerlijk bubbelbad in water van Lake Taupo (althans dat wordt gezegd) zou liggen!
Ik laat het hierbij. Morgen rondje om het meer van Rotorua en dan Matamata waar ik de huizen van de hobbits ga bewonderen. Daarna 2 dagen Coromandel en dan naar Kees en familie. Dan nog maar 1 week! Ik leef er langzaam naar toe.
Liefs Annemiek

P.S. Terwijl jullie sliepen heb ik een rondje Rotorua gewandeld in de regen. Het plaatselijke park borrelt ook aan alle kanten. Je zal er toevallig lopen als de grond onder je voeten verandert in een mudpool of borrelende kookpot. Heel apart. Nog een historische nederzetting van Maori's bezocht liggend aan het meer. Een interessante mix van Maori en engelse/Anglicaanse cultuur. Van de Maori's mocht er nog wel een god bij. Het is voor jullie maandagmorgen: werk niet te hard. Ik ga de avond doorbrengen in de Polynesian Spa en zal aan jullie denken.

  • 31 Maart 2008 - 09:37

    Cecile:

    Blij dat de techniek nog niet zo ver is dat het de geuren erbij kan leveren. Hier gaat het leven verder met allerlei flutterige dingen, een puberaal rapport, eerste tennisles en natuurlijk de zomertijd, jawel wat een avonturen.;)
    En ik ben er nog tevreden mee ook!

  • 31 Maart 2008 - 10:11

    Ma:

    lekker veel foto's weer. geweldig die
    techniek.hoe komt cecile aan dat zonnetje
    ik heb haar net aan de telefoon gehad,
    was best wel brzorgd over cas zijn rapport.de verkering is inmiddrels uit, misschien helpt dat de cijfers op te krikken , nog maar 2 maanden dan is het overgaan of niet. gelukkig heb jij al die beslommeringen niet. elk nadeel
    heb zijn voordeel, (cruyf). geniet
    maar verder veel liefs van pa en ma

  • 31 Maart 2008 - 19:45

    Richard:

    Laat Cruijff maar lekker lullen, Miep. Voorlopig zien we Cas z'n rapport toch echt als 'n nadeel. Gelukkig ziet ie zelf ook in dat het vanaf nu anders moet en dat we teveel hebben vertrouwd op zijn zelfstandigheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Roer om dus.
    Ziet er weer goed uit Annemiek! Geniet nog van de laatste twee weken. Wist niet dat er op Nieuw Zeeland ook zoveel geiser- en andere vulkanische activiteiten waren. Ben nu 'ns 'n keer niet jaloers, want ik heb het niet zo op rotte eieren...

  • 01 April 2008 - 11:12

    Kirsty:

    Ha Annemiek,
    Die bril ziet er ook weer zeer techno uit :-), heel goed gedaan.
    Dat busje! Geweldig zo met die beschilderingen erop! Alleen het is geloof ik geen VW-tje, eerder een nissan o.i.d. Maar ook zeker de moeite waard!
    Even over die baden he, die hot springs bij de camping van Taupo, dat lijkt wel een tropisch zwembad, maar dat is gewoon water uit de grond?? Stinkt het dan ook naar rotte eieren? Dat is zwavel trouwens he?! Het ziet er allemaal fantaaastisch uit. Dat is echt mijn droom om in zo'n hotspring te liggen.
    Leuk ook je symbool voor een nieuw begin! Ja begint eraan te komen he, spannend voor je. Tot die tijd, geniet nog met volle teugen!

  • 01 April 2008 - 19:14

    Josje:

    Wat gaat de tijd snel voorbij!!! Nog maar even en we hebben het (jouw) reisverslag uit :-( Lekker nog genieten deze laatste weekjes!!!!!!!!! Zie je trouwens veel Kiwi's onderweg?
    Liefs van Josje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Wie ben ik? Een vrouw van inmiddels gevorderde leeftijd die nog steeds het avontuur zoekt, zowel in werk als reizen. Die af en toe haar 'comfortzone' verlaat om nieuwe indrukken op te doen, zich wil blijven verbazen en laten inspireren om daar later in werk of privé haar voordeel mee te doen. Maar die vooral na een periode van hard - leuk - werken de tijd wil doen vertragen en wil genieten van de natuur die de aarde te bieden heeft en nooit uitgekeken raakt.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 156107

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 01 December 2011

Mijn tweede lange reis

13 Januari 2008 - 13 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: