Tane Mahuta en slot - Reisverslag uit Parakai, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu Tane Mahuta en slot - Reisverslag uit Parakai, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu

Tane Mahuta en slot

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

11 April 2008 | Nieuw Zeeland, Parakai

Hallo allemaal,
aan alles komt een eind en dus ook aan deze lange vakantie van 3 maanden. Vandaag het Kauri museum bezocht in Matakohe, dus ik weet nu alles over deze giganten. Ooit stond NZ er vol mee, nu nog maar 7% van wat ooit was. Giganten van 600 jaar en ouder zijn massaal gekapt voor hout en gum (hars). Onvoorstelbaar, maar gelukkig is er nog wat bewaard gebleven, met name in het Waipoua Forest. Er is ook de nodige nieuwe aanplant, maar het duurt even voor ze de omvang hebben bereikt, zoals de grootste op dit moment, de Tane Mahuta of Lord of the forest. Hij is niet de oudste (rond 1250 jaar), dat is nr. 2, Te Matua Ngahere (Father of the forest)die maar liefst 2000 jaar oud is (zie vorige bericht). Vandaag gelezen dat Tane Mahuta hol van binnen is en dat is niet goed. Het zal wel even duren voordat hij de strijd opgeeft, maar goed is het niet. Als je tegen zo'n enorme stam aankijkt, voel je jezelf heel klein. Onvoorstelbaar hoe ze zo'n 150 jaar geleden in staat waren deze reuzen te vellen en te verwerken. Deze bomen verdienen respect en daarom voor deze gigant de laatste foto van mijn dagboek (nr. 1500). En ook vast het afscheid, want eenmaal thuis zijn er andere activiteiten die mij in ieder geval de eerste tijd bezig zullen houden. De website blijft in ieder geval de rest van het jaar er nog op staan, dus nog tijd genoeg om er nog veel plezier aan te beleven.
Dit land is onvoorstelbaar mooi. Het heeft alles wat moeder aarde te bieden heeft. Het Noorder-eiland heeft zijn vulkanen en geisers, harbours en Kauri trees. Het Zuider-eiland de gletsjers, bergen en fjorden. Allebei hebben ze meren, rivieren, watervallen,lange stranden, groene vlakten en schapen en Friese koeien. Voor mij waren de LOTR-filmlocaties nog een extra attractie. De cultuur is heel apart: zo verschillend de natuur is, zo verschillend zijn de inwoners: Maori's met hun Polynesische achtergrond en de van origine van Europa afkomstige inwoners. Ze hebben het gered om een samenleving te vormen. Ze zijn zeer vriendelijk en dat lijkt mij niet altijd meevallen met zoveel toeristen. Het is drukker dan ik vantevoren bedacht had, vooral het Noorder-eiland.
Het is voorbij.
Heel veel dank aan iedereen die een berichtje heeft gestuurd. Mijn vaste fanclub met mijn moeder met stip boven aan vooral veel dank. Ik heb het leuk gevonden om op deze manier mijn ervaringen met jullie te delen.
Tot spoedig ziens.
Liefs Annemiek

  • 11 April 2008 - 10:46

    Joke Haster:

    Hoi Annemiek,

    Heel snel ging het voorbij, maar zo te lezen, ben je ook weer blij om naar huis te gaan! Klaar voor de nieuwe start. Meissie, een hele goede reis toegewenst! Wij hebben ook genoten van jouw trip met alle mooie foto's en ik ben het volledig met je eens, dat het een enorm mooi land is.
    Je kunt er voorlopig weer even tegen......succes met alles.

    Liefs, Joke en Hildo

  • 11 April 2008 - 12:17

    Debbie Wulms:

    sow, dat was me de reis wel..je hebt er uit gehaald wat er uit te halen viel in ieder geval!
    t ziet ernaar uit dat we een gezamenlijk afscheid gaan krijgen, dus tot dan in ieder geval!

    goede terugreis en succes met t starten van je eigen bedrijf!

    liefs debbie

  • 11 April 2008 - 12:44

    Ma:

    tja als je moeder niet tot je vaste fanclub zou horen zou er faliekant is mis zijn, denk je niet.er heb er erg veel
    plezier aan beleeft. is het geen goed idee om je vast klantjes uit tenodigen
    voor een terugkeer feestje? welkom thuis
    pa en ma

  • 11 April 2008 - 13:50

    Richard:

    Je hebt 'n geweldige vakantie gehad en wij hebben meegenoten! Goeie reis terug en tot bels/ziens!!

  • 11 April 2008 - 14:00

    Hans:

    Annemiek ik en vele andere hebben genoten van jou vakantie. Bedankt dat ik het mee mocht maken. Ik wens je een goede reis terug en en we zien elkaar weer op de donderdagavond.
    Groetjes, Hans

  • 11 April 2008 - 15:38

    Sierk:

    Annemiek.
    Met veel belangstelling je avonturen gelezen. Een prettige thuisreis en we spreken elkaar!!

    groetjes.

  • 11 April 2008 - 15:44

    Cecile:

    Ach, je kunt je al weer verheugen op je volgende trip. PONYPARKCITY yeah ;):)

  • 16 April 2008 - 06:44

    Angelique Tol-vd Hog:

    Hoi Annemiek,
    Je bent nu waarschijnlijk al thuis, hopelijk nog niet aan het werk, alhoewel, het kan wel weer hoor, 3 maanden, mijn god, zal ik dat ooit nog eens beleven. Maar het is je gegund.
    Ik las in de mails dat je waarschijnlijk afscheid neemt samen met Debbie Wulms, is het goed als ik dan ook gelijktijdig met jullie mijn afscheid vier. Ja ik ga ook weg? Retourtje Parnas. Kon het beter combineren met mijn opleiding aan de Kunstacademie, het is wel langer reizen vanaf ons dorpje Volendam, maar je moet wat over hebben voor je passie.
    Nou annemiek, hopelijk ben je helemaal tot rust gekomen om aan je nieuwe uitdaging te beginnen, tot ziens ik spreek je.
    De hartelijke groeten uit Volendam.
    Angelique Tol-van den Hogen.

  • 18 April 2008 - 12:47

    Thorsten:

    hoi Annemiek, welkom terug! Jammer dat wij nu pas de link hebben ontvangen, anders waren wij in gedachten wel met je mee gegaan.
    liefs thorsten

  • 18 April 2008 - 13:46

    Aad Houwer:

    Fijn dat je weer terug bent, was eigenlijk je website kwijt, ga je foto's snel bekijken
    groeten
    Anneke en Aad

  • 24 April 2008 - 20:57

    Fred:

    Hi Annemiek, gelijk maar even gekeken. Schitterende foto's. Hong Kong ken ik ook; heb daar zelfs een nachtje in Peninsula doorgebracht.
    Groet,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Wie ben ik? Een vrouw van inmiddels gevorderde leeftijd die nog steeds het avontuur zoekt, zowel in werk als reizen. Die af en toe haar 'comfortzone' verlaat om nieuwe indrukken op te doen, zich wil blijven verbazen en laten inspireren om daar later in werk of privé haar voordeel mee te doen. Maar die vooral na een periode van hard - leuk - werken de tijd wil doen vertragen en wil genieten van de natuur die de aarde te bieden heeft en nooit uitgekeken raakt.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 552
Totaal aantal bezoekers 156091

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 01 December 2011

Mijn tweede lange reis

13 Januari 2008 - 13 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: