Vulkanenland - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu Vulkanenland - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu

Vulkanenland

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

28 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Whakapapa Village


Hallo allemaal,
ik ben nu net zo moe als Frodo toen hij de ring in de vurige krater van Mount Doom gooide. Ik heb vandaag de Tongariro Alpine Crossing gelopen. Dat is tussen twee vulkanen door. 'Slechts' 18,5 km, maar stijgend en dalend (800 meter), dus lekker voor de knieen en de rest. Maar ik heb het gehaald in 7,5 uur. Het was heel mooi, maar helaas is het weer wat minder mooi en zeker boven. Mount Ngauruhoe, de middelste van de drie, was het beste te zien. Die is 2287 meter. De Mount Tongariro (1967 meter) was na de eerste foto verder in wolken gehuld. Helaas, maar niet zo'n ramp, want Ngauruhoe is de Mount Doom van de LOTR en die is prachtig. Laatste uitbarsting van deze was in 1954. Mount Ruapehu is met zijn 2797 meter de hoogste berg van het Noorder-eiland en is in 1995 en 1996 nog tot uitbarsting gekomen. Die winters dus geen ski-activiteit. Het dorp waar ik nu 2 nachten op een camping sta (Whakapapa Village) ligt tegen de helling van Mount Ruapehu aan. 's Winters is het een skidorp. Gisterenavond ben ik nog even naar boven gereden, omdat door de zwarte lavastenen daar de opnamen van Mordor (LOTR) zijn gemaakt. De stenen zijn daar echt zwart en het ziet er allemaal erg dreigend uit, maar ook heel mooi met de zonsondergang. Ik heb toen ook een vulkaan gefotografeerd, maar dat is een kleinere in de buurt. Gisteren ongeveer 375 km gereden van Wellington naar hier. Eerst nog een stuk langs de kust en toen het binnenland in. In Foxton staat een NL molen. Het wordt gerund door Nederlanders die al sinds 1953 in NZ wonen. Leuk gepraat met de dames. Ze verkopen ook NL produkten. Ze hadden zelfs Zwitserse strooikaas in die ouderwetse kartonnen tonnetjes. Toen van de hoofdweg af (SH 1)en daar iemand zien bungee jumpen van de brug in een 80 meter diepe kloof. Daar stroomt de Rangitikei River, die ook gebruikt is voor LOTR. De canyon heet Mokai Gravity Canyon. Ik heb alleen gekeken. Ik hoef niet zo nodig te springen. Er zijn grenzen! Toen de zuidkant van het Tongariro National Park. Mooie wandeling naar 2 meertjes (Dry Lake en Rotokura Lake), waarvandaan uitzicht op Mount Ruapehu. Heel mooi en heel rustig. Morgen ga ik een stukje terug richting Taupo, omdat ik voorbij Ohakune moest rijden in verband met de tijd. Maar in Ohakune ook LOTR locaties en leuk plaatjes, dus tijd genoeg, want Lake Taupo is hier vlak bij. Ondertussen ook nog langs de plek gereden waar op kerstavond 1953 een treindrama plaatsvond. 153 mensen verloren het leven toen de trein tussen Wellington en Auckland van de spoorbrug reed, omdat de oevers van het kratermeer van Mount Ruapahu het begaven. De rivier de Whangeahu veranderde in een woeste stroom en veroorzaakte dit drama. Kortom: een hele drukke dag en toen vandaag die bekende wandeling, die door velen wordt gemaakt. Mooie foto's gemaakt, maar nog even wachten.
Richard: de voorbereiding heeft in alle fasen plaatsgevonden. Vooraf (door het lezen van boeken en het raadplegen van NZ-kenners)en tijdens. Er zijn erg goede brochures. Tijd is op. Groet Annemiek

  • 28 Maart 2008 - 09:30

    Nienke:

    Hoi Annemiek,
    Alles gaat goed met je, zo te lezen! Mooi hoor, ik geniet van je verhalen! Hier valt niet zoveel te beleven. Ik ben nu met "pensioen", wat klinkt dat he? En nu is een timmerman/klussenman mijn schuurtje aan t opknappen. Het dakje eraf geweest, ik dakpannen aangeven en schoonmaken en dan er weer op!! een hele zware klus, niet zo goed voor m'n rug, maar het eind v.d. klus is in zicht. En dan m'n schuur opruimen en schoon maken.
    Als je weer thuis bent gaan we gauw eens tennissen! Ik zou ook niet meer weten hoe dat moest!? Lang geleden.
    Ik wens je weer alle goeds toe!!!
    goeie reis!!
    groetjes, Nienke

  • 28 Maart 2008 - 12:50

    Hanneke:

    Hoezo niet springen, hoezo grenzen...
    Laat je dat over aan je petekind?
    Leuk die strooikaas, magere zwiterse.
    Mama had het altijd in huis. Volgens mij zie je het hier nauwelijks meer. Ik ga er eens naar kijken. Goeie conditie.
    Sterke knieén. Deze herinneringen neemt niemand je meer af.
    Nog 14 dagen.
    Veel genieten nog maar.

  • 28 Maart 2008 - 16:15

    Ma:

    geen bunjee springen? ik wil jou nog nie missen. vandaag naar maria in renswoude geweest, was jarig. gerArd meegenomen
    en daar waren ook finy en ton. gezellig
    er is daar altijd veel te eten,lekkere
    hapjes enzo, enzovoort. 4 uur weer thuis
    wel druk geen file, per slot is het
    vrijdagmiddaG. HELE CONSTERNATIE DE
    WILLEM VAN WILDERS FITNA IS GISTEREN
    UITGEKOMEN, VIA INTERNET';. DE REACTIES
    VALLEN MEE TOT NU TOE. NOU ANNEMIEK
    TOT HET VOLGENDE REISVERSLAG NU GA IK
    DE FOTO'S BEKIJKEN . VEEL LIEFS PA EN MA

  • 28 Maart 2008 - 16:58

    Cecile:

    Hé, geen foto's? Oeps, nou ben ik helemaal in de war.
    Ik heb samen met Loes paard gereden. Gewoon in de bak, maar wel erg leuk. heel ontspannen enzo. Geen op hol slaande paarden. Gaan we vaker doen. Ieder op z'n favoriete paard/pony.

  • 28 Maart 2008 - 19:58

    Bob From Bluff:

    Hoi there , waneer komt u naar Bluff , kom dan naar de Galley Takeaway and heb een hollands bakkie koffie met mij , Ik woon hier in Bluff en vind het leuk om Hollanders te ontmoeten hier

    Groetjes Bob Hartsuiker

    Bluff South Island

  • 31 Maart 2008 - 09:26

    Cecile:

    gelukkig toch wel foto's. ik kreeg al last van een cold turkey.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Wie ben ik? Een vrouw van inmiddels gevorderde leeftijd die nog steeds het avontuur zoekt, zowel in werk als reizen. Die af en toe haar 'comfortzone' verlaat om nieuwe indrukken op te doen, zich wil blijven verbazen en laten inspireren om daar later in werk of privé haar voordeel mee te doen. Maar die vooral na een periode van hard - leuk - werken de tijd wil doen vertragen en wil genieten van de natuur die de aarde te bieden heeft en nooit uitgekeken raakt.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 156112

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 01 December 2011

Mijn tweede lange reis

13 Januari 2008 - 13 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: