Historie en bomen - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu Historie en bomen - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu

Historie en bomen

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

07 April 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

P.S. de foto's staan erop en onderaan nog wat aangevuld met info van vandaag.

Hoi allemaal,
Met Kees, Jan en jongste dochter Tegan afgelopen weekend de Kaipara Harbour verkend. Dat is een zeer grote inham aan de westkust van het Noorder-eiland, maar westkust en oostkust liggen ter hoogte van Auckland erg dicht bij elkaar. Aan de westkust (Tasman Sea) naar Muriwai Beach geweest. Dat heeft donker zand en een grote Jan van Gent kolonie. De rotsen lijken daar bedekt met grote witte stenen, maar dat zijn dus de uitwerpselen van de vogels. De jongen zijn grijs van kleur; de volwassen vogels overwegend wit. Klein drama meegemaakt: een jong werd van de rand geduwd; kwam in zee terecht. Kan wel zwemmen, maar nog niet vliegen. We zagen hem afdrijven naar zee. Helaas. Een Jan van Gent minder. Ook een grot daar waar zelfs het jaartal 1877 ingeslepen stond. Aan Kaipara Harbour zelf Shelly Beach bezocht. Bestaat uit schelpen inderdaad. Volgens de voorspellingen zou het gaan regenen, maar het was mooi, zonnig weer. Volgens Kees was deze zomer de mooiste die hij ooit in NZ heeft meegemaakt en dat is dus vanaf 1979! Lucky me. Zondagsbrunch op de Macadamia Farm, waar een boomgaard van deze (kleine) notenbomen staan. In in de winter kun je ze zelf plukken, maar nu konden we ze zelf kraken. Erg lekker en alles wat ze er van maken ook. Alle stranden zijn bijna golfsurfstranden, Kirsty, maar na mijn Australische avontuur heb ik mij er niet meer aan gewaagd. Met Kees nog oude foto's bekeken. Lang haar, snorren en lachende gezichten. Tom en Kees leken vroeger erg veel op elkaar. Nu iets minder, maar het kunnen qua uiterlijk nog steeds broers zijn. De haren zijn nu voor een deel weg en de gezichten wat ouder, maar we zijn nog steeds dezelfde.
Gistermorgen vertrokken voor mijn laatste weekje in het noorden van het Noorder-eiland. Ik ga straks een historisch rondje maken langs Waitangi (waar in 1840 het verdrag tussen Maori's en engelsen werd getekend) en als er tijd is aan de overkant van het water Russell. Morgenvroeg nog een boottrip om wat meer van de Bay te zien en dan via de westkust en de echte grote Kauri trees terug. Heb gistermorgen ook wat Kauri-trees bewonderd op weg hier naar toe in de buurt van Warkworth, maar dat zijn nog niet de grootste en oudste, maar ook mooi. Eindelijk ook nog een glow worme cave meegepikt. Ik heb er al veel onderweg gezien, maar nog niet bezocht. Het zijn larven van vliegen, die als een cocon bovenin aan de grotwand hangen en een lichtje in hun staart hebben om insecten te lokken. Als het licht uitgaat is het net een sterrenhemel. Tenslotte in Kawakawa de laatste creatie van kunstenaar Hundertwasser gezien. Hij heeft daar lang gewoond (van origine een Oostenrijker) en heeft de openbare toiletten ontworpen: prachtig. Het zou mij allemaal niet zoveel zeggen, ware het niet dat hij ook het Hundertwasserhaus in Stuttgart waar Machiel en Yvonne hebben gewoond heeft ontworpen. Ik herkende de stijl. Inmiddels is hij overleden (2000), maar voor die tijd is hij erkend als Living treasure of NZ.
Omdat hier de wintertijd is ingegaan en in NL de zomertijd is het verschil in tijd nog maar 10 uur. We komen al dichter bij elkaar. Liefs Annemiek

P.S. Morgenvroeg ga ik naar Russell via de personenferry vanuit Paiha. Zie ik gelijk wat van de bay. De treaty grounds van Waitangi zijn erg indrukwekkend. 43 Maori-leiders hebben het verdrag getekend. Er waren hier erg veel stammen die onderling ook oorlog voerden. Met de Europeanen erbij werd het erg veel geruzie. Toen de Fransen dreigden NZ in te lijven, hebben ze de Engelse Kroon om bescherming gevraagd. Na veel onderhandelingen (mediation bestond toen ook al) is het verdrag dus in 1840 getekend en heeft tot op de dag van vandaag betekenis. Pas in 1932 is het Treaty House als historic site ingericht. Het historisch besef was toen nog niet zo groot. In Kerikeri (ongeveer 25 km noordelijk van Waitangi) staat het oudste houten huis (1822) en het oudste stenen huis van NZ (1835). Dat moest natuurlijk ook nog even. Het is inmiddels 18.00 uur plaatselijk tijd, maar ik wacht nog een half uur en dan is het water weer hoog genoeg om nog lekker even te zwemmen. Voor de laatste keer in de Pacific. Het is een rustig baaitje waar ik nu voor de tweede nacht sta.

  • 07 April 2008 - 21:12

    Hans Wiegmann:

    Hoi Annemiek, nog maar een weekje, wat gaat het toch snel. Ik zal het gaan missen die prachtige foto's en vooral je verhalen. Je bent je beroep misgelopen. Reisgids en dan boeken schrijven over je ervaringen. Nou geniet er nog maar van en we zien je wel weer verschijnen.

    Groetjes,

    Hans

  • 07 April 2008 - 21:39

    Ma:

    wij hebben meer contact dan voor je vakantie. vanmorgen nog aan de telefoon, en nu weer dit mooie verhaal . w
    at doet kees eigenlijk voor de kost?
    vammiddag gewoon gebridges, en van de
    burgemeester en wethouders kregen wij
    een mooi boeket. nu drink ik een wijn tje
    met je vader en ga zo naar bed het is
    half twaalf. wel te rusten en geniet
    van je laatste paar dagen. liefs pa en ma

  • 08 April 2008 - 08:00

    Nienke:

    Hoi Annemiek,
    Zo zo, je laatste vakantie dagen komen er aan,Het zal wennen zijn hier in dit landje, Ja ja de zomertijd is aangebroken, maar we merken er nog weinig van. Vorst en koude, nu schijnt de zon. De tennisbanen liggen er nat en koud bij. Pas later op de dag kan er pas getennist worden. oh oh het is maar behelpen hier. Ik ga straks even golfen, hopelijk met een zonnetje erbij. Ja ja ik geniet van m'n vrijheid! M'n schuurtje is opgeknapt en geschilderd (de deuren). t ziet er weer netjes uit.
    Nou, meis, geniet er nog even van en als ik je niet meer "spreek", wens ik je een heel goede terugreis! Je auto staat er nog!Groetjes, Nienke

  • 08 April 2008 - 08:55

    Ellen Ninaber:

    Hoi Annemiek, pas net je site ontdekt en nu ga je al bijna weer naar huis. Wat een waanzinnig mooie plaatsen, weet je wel zeker dat je terugvliegt? Zat gisteren al te zwijmelen bij de mogelijkheid een jaar op een vuurtoreneiland in de Lofoten te wonen, maar daar zal weinig behoefte zijn aan mediators omgevingsvraagstukken!
    Geniet en kom veilig terug, hartelijke groet, Ellen

  • 08 April 2008 - 16:30

    Trudy:

    Hi Annemiek,
    Nu je aan de laatste dagen van je rondreis bent gekomen,wil ik ook nog graag een paar woordjes schrijven.
    Ik heb de afgelopen weken ongelooflijk genoten van je foto's en verhalen. Via het oog van jouw camera en je pen heb ik kunnen rondkijken in een erg mooi deel van de wereld en een beetje je avonturen meebeleefd. En, gezien alle reacties die je kreeg,velen met mij.
    Daarvoor wil ik je heel erg bedanken.
    Bij deze wens ik je alvast een goede terugreis. Liefs en groetjes. ook van Theo. Trudy

  • 08 April 2008 - 16:35

    Kirsty:

    He Annemiek,

    Heb weer even teruggelezen in alle berichten, maar je bedoelde de avonturen in NOOSA HEADS? Ik zou graag gaan naar het ware surfers paradijs! Ik lag gisteravond nog in de noordzee (weliswaar met spectaculaire zonsondergang, jammer dan ik er geen foto van heb :-)) met een heerlijk temperatuurtje van 4 graden...
    Waar gaan we eten als je terug bent??
    Doei Kirst

  • 09 April 2008 - 00:15

    Hanneke:

    Annemiek bedankt voor je mooie reisverhalen. als zzp er niet lukt in je deskundigheid van nu, dan heb je nog meerdere talenten.
    Je komt terug met mooi weer...
    Vandaag heerlijk in de zon op het strand van Egmond gezeten.Is ook erg verukkelijk.....Ik zal je verhalen, maar ook de reacties missen. Aankomende zondag ziten wij in Groenlo. Ton wil ook mee!
    We denken aan je.Cecile, richard en Loes met haar werkelijk ongelooflijk mooie gedichten en haar grote broer met zijn schoolstrijd en zijn verkering..... we hadden het niet geweten.Hetis laat, een borrel en wat melancholisch????
    Een goede terugreis en we houden contact.
    Je jongste tantetje.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Wie ben ik? Een vrouw van inmiddels gevorderde leeftijd die nog steeds het avontuur zoekt, zowel in werk als reizen. Die af en toe haar 'comfortzone' verlaat om nieuwe indrukken op te doen, zich wil blijven verbazen en laten inspireren om daar later in werk of privé haar voordeel mee te doen. Maar die vooral na een periode van hard - leuk - werken de tijd wil doen vertragen en wil genieten van de natuur die de aarde te bieden heeft en nooit uitgekeken raakt.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 859
Totaal aantal bezoekers 156121

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 01 December 2011

Mijn tweede lange reis

13 Januari 2008 - 13 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: