Te Papa Museum en Taonga Mataora (show) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu Te Papa Museum en Taonga Mataora (show) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu

Te Papa Museum en Taonga Mataora (show)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

28 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo allemaal,
het museum en de show/diner 's avonds was geweldig.
Zowel 'echte' Maori-dansen als dansen die komen van de Polynesische eilanden, waar de Maori's oorspronkelijk vandaan komen. Die hebben een veel liever karakter, lijken wat meer Indonesisch.
De zgn. Haka vind ik het mooiste, dat is eigenlijk het meest agressief en is een soort 'begroeting' om te achterhalen of de bezoekers vredelievende bedoelingen hebben of niet. Ik kan mij voorstellen dat Abel Tasman dit even niet door had. Het gaat gepaard met veel mimiek in het gezicht (o.a. grote ogen) en de tong uit de mond en een hoop gestamp. Als de Maori-warrior/hoofdman een tak met bladeren op de grond legt en de leider van de bezoekers die oppakt, is het goed. De bezoekers komen in vrede. Anders is het niet goed en dan is het vechten geblazen.
De show heet Taonga (= gift, geschenk), Mata (= gezicht) ora (= leven). Het geschenk dat ik mij zelf heb gegeven is van het hier zeer bekende Greenstone, een jadesoort die alleen op het Zuider-eiland wordt gevonden. Het symbool is een opgekrulde varen, dat staat voor groei en nieuw begin. Ik vond dat wel toepasselijk. Er zijn nog veel meer symbolen in het Maori, maar ik vind deze wel het mooiste.
Groet Annemiek

  • 29 Maart 2008 - 10:55

    Ma:

    INDERDAAD INDRUKWEKKEND. VOORAL DIE
    MANNEN. LEUK BERICHT EEN BOB WIL JOU ZIEN
    MAAR VOLGENS MIJ ZIT DIE OP HET ZUIDEREILAND. JE KUNT WEL MERKEN DAT ZE JOU NIEUWE ALBUMRUIMTE HEBBEN GEGEVEN
    TJONGE WAT VEEL FOTO'S VEEL LIEFS PA EN MA

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Wie ben ik? Een vrouw van inmiddels gevorderde leeftijd die nog steeds het avontuur zoekt, zowel in werk als reizen. Die af en toe haar 'comfortzone' verlaat om nieuwe indrukken op te doen, zich wil blijven verbazen en laten inspireren om daar later in werk of privé haar voordeel mee te doen. Maar die vooral na een periode van hard - leuk - werken de tijd wil doen vertragen en wil genieten van de natuur die de aarde te bieden heeft en nooit uitgekeken raakt.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 156086

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 01 December 2011

Mijn tweede lange reis

13 Januari 2008 - 13 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: