LOTR - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu LOTR - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu

LOTR

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

25 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo liefhebbers van LOTR,
vandaag een toer gemaakt in en rond Wellington van filmlocaties. Het zijn er relatief veel en bovendien zijn hier de filmstudio's gevestigd waar de film is gemaakt (Weta studio's). De wijk wordt inmiddels Wellywood genoemd. Peter Jackson, regisseur, woont hier (en ook al voor de film werd gemaakt). We zijn begonnen op Mount Victoria waarop zich een bos van Amerikaanse pines bevindt dat ergens begin 1900 is geplant. Er was door de grootschalige kap van de jaren ervoor weinig bos meer over in de regio en dat leidde tot grootschalige erosie. De Amerikaanse pine groeit snel. In dat bos zijn de opnamen gemaakt van Hobbiton Woods, waar de 4 hobbits naar beneden glijden als ze de Shire verlaten en beneden vinden ze dan de paddestoelen. Ze worden achtervolgd door een van de zwarte rijders (Nazgul) en verbergen zich dan onder de reusachtige wortels van een boom. Die wortels zijn niet echt, maar gemaakt van polystyreen (piepschuim). Heel veel is gemaakt van dat spul. Jackson had zelfs een eigen fabriek die het maakte. De bomen zijn wel echt, maar niet de bomen die omgehakt werden door Saruman: daarvoor zijn telkens dezelfde twee bomen gebruikt. De bladeren werden er na de zoveelste opname ook kunstmatig op gemaakt! Daarna de village of Bree: met de prancing pony-herberg waar Aragorn als strider de hobbits onder zijn hoede nam. Maar die locatie (de grond) is inmiddels door Jackson aan de gemeenschap geschonken. Verder zijn de gebouwen van Helms Deep en Minas Tirith op een 'guarry' gebouwd in het klein. Dat is een steengroeve en inmiddels is het weer in gebruik als zodanig. Zie de foto met het gezicht, zodat je kunt zien hoe klein het ook in het echt was. Er zijn natuurlijk ook wel delen van gebouwen op ware grootte gebruikt, maar dan meestal van dat piepschuim. River Anduin in LOTR is voor een deel Hutt River, maar die staat door de droogte inmiddels behoorlijk laag. Overigens ben ik er achtergekomen dat de Arrow-river die door Arrowtown loopt (zie dat bericht) dienst heeft gedaan als de rivier waar Arwen doorheen rijdt met de gewonde Frodo en de zwarte Nazgul achter haar aan en waar de rivier dan opzwelt en daarmee voorkomt dat ze wordt ingehaald door de achtervolgers. Die rivier kwam me al zo bekend voor...........Toen naar het laatste procent bos dat de houthakkers van Wellington heeft overleefd: Kaitoke Regional Park. En daar is Rivendell, het land van Elrond en zijn elven. Daar is zelfs nog een bord blijven staan, maar dat stond al voordat de film gemaakt werd en de tekst klopt niet helemaal, maar toch. Tot slot de Fords of Isen en Isengard, waar de beide tovenaars, Gandalf en Saruman samen kwamen. De gids, (mevrouw) Joey, had wat leuke attributen meegenomen voor de foto's. Het was een leuke toer en zeker de moeite waard. Als ik voor de derde keer de film ga bekijken, zal ik nog beter opletten.
Morgen: Te Papa Museum en 's avonds diner en show van de Maori's. Daarna 400 km naar ongeveer het midden van het Noordereiland om daar de Tongariro Crossing te lopen en Mount Doom te aanschouwen! Mocht ik dus niet over 2 dagen al weer een nieuw bericht erop hebben staan, mam, maak je dan niet ongerust.
Groet Annemiek

• 25 Maart 2008 - 08:52

Marga:

HoiAnnemiek, wat een avonturen allemaal.
    Wij hebben afgelopen zaterdag weer een geweldig feest gehad met Caramba, ze bestaan 25 jaar dus dat werd goed gevierd.
    Groetjes Marga

• 25 Maart 2008 - 14:38

Ma:

het wordt hoog tijd dat ik die lords ook
    ga lezen.je bent reuze enthousiast.
    pasen ik gelukkig weer voorbij sneeuw
    hebben we gehad, vanmorgen stond er 8oo km file de langste ooit. verder alles oke
    we genieten van je verhalen ma

• 25 Maart 2008 - 17:26

Cecile:

lastig, hè als je het scheren even niet bijhoudt....Maar het missstaat je niet, hoor die baard. En die bril is hartstikke kewl (modernste woord voor tof, hip, gaaf, cool, leuk enz)

Annemiek

Wie ben ik? Een vrouw van inmiddels gevorderde leeftijd die nog steeds het avontuur zoekt, zowel in werk als reizen. Die af en toe haar 'comfortzone' verlaat om nieuwe indrukken op te doen, zich wil blijven verbazen en laten inspireren om daar later in werk of privé haar voordeel mee te doen. Maar die vooral na een periode van hard - leuk - werken de tijd wil doen vertragen en wil genieten van de natuur die de aarde te bieden heeft en nooit uitgekeken raakt.