Abel Tasman & gouden stranden & Nelson - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu Abel Tasman & gouden stranden & Nelson - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu

Abel Tasman & gouden stranden & Nelson

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

21 Maart 2008 | Nieuw Zeeland, Nelson

Hallo allemaal,
allereerst dank aan Anki en Jules voor de extra fotoruimte. Het lukt dus toch, Richard. Ik had het fout bedacht. Ik kan zelf ook fotoruimte bestellen vanuit hier, maar het is natuurlijk erg leuk als ik het kado krijg....Bij dit bericht weer heel veel nieuwe foto's. THE RING is te bewonderen bij het vorige bericht.
Afgelopen dinsdag (18/3) dus een kayak- en wandeltocht gemaakt langs/in de gouden stranden en regenwouden van het Abel Tasmanpark. Het is werkelijk ongelooflijk. Het zijn allemaal Bountystranden. Het weer was ook nog prachtig en de temperatuur na een koude ochtend zo'n rond de 24 graden. Het verschil in hoog- en laagtij is erg groot in dit gebied. 's Morgens vroeg en 's avonds rond 19.30 uur is het vloed.'s Middags moet je ongeveer 1 km lopen om bij het water te komen en ook bij vloed is het water niet diep. Het zwemmen in het mooie baaitje tijdens de lunch van het kayakken was wel fantastisch: dat heeft kennelijk weinig last van getijden. 's Morgens met de watertaxi (en hoogtij) langs de kust naar boven. De kayak - activiteiten zijn enorm, dus boten vol kayaks erachteraan. Een paar uur gekayakt met 6 Duitse vrouwen, o.a. langs Tonga Island waar fur seals te bewonderen zijn. De meesten lagen in het water, maar ze waren voor ons goed te zien. Met de kayak kan je dichterbij komen. Ook hier weer kleintjes. Toen verder naar beneden om op een zuidelijker gelegen strand de lunch te gebruiken (Bark Bay) en daarna een wandeling door het regenwoud. Die combinatie is werkelijk fantastisch, maar dat heb ik vaker gemeld. De wandeling was een krappe 8 km naar Torrent Bay. Daarna terug met de watertaxi, maar omdat het inmiddels eb was, is het waden naar de watertaxi's en als je dan een kind of meerdere bij je hebt, valt dat niet mee. De gids was een zeer enthousiaste jongen, die zijn 'zeeroversvlag' liet zien als de grote schepen te dichtbij kwamen. Hij vertelde ook hele verhalen over Abel Tasman en dat deed hij goed, want hij begreep dat Abel Tasman in 1642 als eerste Europeaan NZ had ontdekt. Hij kwam aan in wat nu heet Golden Bay en dat is de baai boven Tasman Bay (waar ik gekayakt heb). Die baai moest ik dus ook zien en dat heb ik woensdag (19/3) gedaan. Abel Tasman had de baai Murderers Bay genoemd, omdat door een miscommunicatie met de Maori's er 4 van zijn mannen zijn vermoord. Beide groepen begrepen elkaars goede bedoelingen niet. Ja, in die tijd verliep de communicatie nog niet ideaal. Later is de baai Golden Bay genoemd; klinkt beter en vanwege de gouden stranden. Ook hier een enorm verschil in eb en vloed. Daardoor lijkt het op de wadden bij ons. Een walhalla voor watervogelliefhebbers. De rest van de streek lijkt op de Betuwe: hier wordt veel fruit en groenten verbouwd, waaronder appels, peren, kiwi's, citroenen, sinaasappels en hop! Ze kennen hier ook Grolsch bier. Wordt goed gewaardeerd. Het is dus oogsttijd voor de fruitbomen. Als mijn biologische appelboompje in het najaar net zo vol hangt als hier dan mag ik niet mopperen.
Naast de memorial voor Abel Tasman (heel modern: zie foto) heb ik ook nog Harwood's Hole bezocht. Dat had ik beter niet kunnen doen: 22 km over onverharde weg en daarna nog 1,5 lopen om te concluderen, dat ik niet dichtbij genoeg kon komen om in de 'awesome 183 metres vertical drop' te kunnen kijken! Het woord 'awesome' wordt hier te pas en te onpas gebruikt om zoiets als fantastisch aan te duiden, maar dit was minder awesome. Tijdens de wandeling (wel door mooi beech-forest) heb ik nog een klimmetje naar boven gemaakt om een awesome viewpoint te bezoeken. Met gevaar voor eigen leven over enorme rotsen gekropen om over de rand van het geheel wel een mooi uitzicht over de vallei te hebben (ongeveer 700 meter hoog), maar het was te wazig om het beloofde uitzicht over de Golden Bay te hebben. Maar goed het was mooi. Dit alles maakt deel uit van de Marble Mountains (Takaka Hill). Het marble is trouwens niet roze, maar grijs. Zie ook de foto's van de Ngarua Caves, die ik op mijn (terug)weg op donderdag richting Nelson heb bezocht. Die woensdag waren ze namelijk gesloten. Nog even terug naar de rit over de onverharde weg naar Harwood's Hole: bleek ik achteraf (na 8 van de 11 km heenweg) een LOTR-filmlocatie te zijn gepasseerd. Alleen jammer, dat ik daar achteraf pas achterkwam. Het was de plek waar Aragorn de hobbits heeft meegenomen na hun bezoek aan Bree (het cafe in het begin van de film) en rond diezelfde plek is ook gefilmd waar Frodo en Sam de Shy verlaten. Het is er ook erg groen, dus dat is niet moeilijk voor te stellen. Helaas dus geen foto van die plek(ken), maar om daarvoor nog eens 16 km over die weg te gaan: voor geen goud. Onvoorstelbaar dat ze daar met de hele crew overheen zijn geweest. Het is een enorm gehobbel en een weg die slingert en stijgt en daalt. Verder heb ik nog de Tewaikoropupu Springs (voor intimi: Pupu Springs) bezocht met het meest zuivere zoetwater van NZ. Je ziet het water inderdaad omhoog borrelen (zie foto). Voor de Maori's zijn de Springs heilig en heeft het water een helende werking. Ik heb een flesje meegenomen en voel mij als herboren en tot slot de Wainui Falls. Ook weer met een mooie wandeling naar boven door regenwoud en een natuurlijk een hangbrug over de rivier, de Wainui. En toen kwam ik ook nog zomaar de Pukeko tegen: de vogel (niet vliegend) met de prachtige rode snavel en de paarse borstveren. Ze zijn hier kennelijk minder zeldzaam dan op andere plekken in NZ. Ik ben op Pohara Beach blijven overnachten, omdat ik toch graag in de Golden Bay wilde zwemmen. Rond 19 uur was het vloed en het was heerlijk. Het water was zelfs warm. De ondergaande zon zorgde voor hele mooie plaatjes van deze baai, zo lang geleden al ontdekt door onze Abel Tasman (je krijgt daar wel een trots gevoel van). Gistermorgen was het bewolkt, maar niet op de top van de Takaka Hill (die ik weer over moest om in Nelson te komen). Ik heb een plaatje gemaakt van de wolken beneden mij: een witte lappendeken.
Gisteren middag in Nelson aangekomen. Het was niet ver. Mooie route langs de kust. De buitenwijken van Nelson zijn wat je van een middelgrote stad kan verwachten, maar het centrum is leuk. Mooie kerken ook. Heel verschillend: de moderne cathedral (laatste bouwjaar 1972), zeer strategisch gelegen op de heuvel, uitkomend op de drukste winkelstraat, de Methodistenkerk, het historische gebouwtje dat vroeger de Bishop's school was (eerste bouwjaar 1845) en tot slot de Trinity Church.
De cathedral is gebouwd van het grijze marble van Takaka Hill. Gisterenavond de rock opera, Jesus Christ Superstar, gezien. Ik had de aankondiging ergens onderweg in een flits gezien en ook de data: 7 tot 20 maart, dus gisterenavond was de laatste opvoering. Judas deed zijn best, maar zijn stem was niet al te best. Jezus was qua dramatiek excellent. Zijn sterfscene aan het kruis was zeer overtuigend (het was ook de laatste keer) en tot slot Maria Magdalena: ze deed het uitstekend. Een zeer goede stem en goed gespeeld. Het waren 'leerlingen' van de Nelson Music School. Ik ben dus helemaal in de Paassfeer nu. Ik wens jullie hele fijne Paasdagen! Maandag 24/3 ga ik vanuit Picton met de ferry over naar het Noorder-eiland, Wellington. Ik heb al een LOTR-tour geboekt en diner met show van de Maori's in het Te Papa-museum van Wellington. Dus ik ben nog lang niet uitgekeken. Liefs Annemiek

P.S. ben erg blij dat ik gisteren het stadje al in ben gegaan, want vandaag is alles dicht in verband met Goede Vrijdag. Mooie wandeling naar het centre van NZ gemaakt, dus jullie zijn helemaal bij (en ik ook).

  • 21 Maart 2008 - 07:39

    Joke Haster:

    Hoi Annemiek,

    Wat een lang epistel en veel foto's! Schitterend. Wat gaat het snel allemaal hè? Je komt daar nu echt in het najaar te zitten volgens mij, maar aan het weer - tenminste overdag - is dat kennelijk niet te merken. Houden zo, dat is te hopen. Hier is het zo slecht als maar kan, Het giet en het stormt. Onze buurtjes zijn er ook op de boot en die wilden enthousiast de boot gaan klaarmaken, maar in de plensregen doe je ook niet veel. Ik vind het zo sneu voor ze.
    Wij wensen jou ook hele fijne Paasdagen, je bent in de mood schrijf je!!
    Mooi weer en een schitterende trip verder!!

    Liefs, Joke en Hildo

  • 21 Maart 2008 - 11:47

    Debbie Wulms:

    Annemiek het is alsof ik mijn reis weer herbeleef...al had ik lang niet zo veel informatie vergaard! ik was vooral verliefd op de diversiteit van het land...dat zul je op het noordereiland ook nog zeker zien..thermale bronnen, meer subtropische regenwouden en stranden...

    Verder heb ik een nieuwtje: ik ga ook het FP verlaten...Ik ben bij de reclassering aangenomen en ik heb er erg veel zin in...

    Geniet maximaal van je reis (maar dat doe je volgens mij absoluut) en ik zou het wel leuk vinden om nog samen te eten als je weer terug bent!

    liefs debbie

  • 21 Maart 2008 - 12:51

    Nienke:

    Hoi Annemiek,
    Ik ben jaloers op je!!! Wat een belevenissen!!! wouw.... hier in Maarn is het maar saai!!! Koud en veel wind en regen en sneeuw!!! bah. Vorige week zat ik nog in de bergen van het mooie , warme Andorra, een heel verschil. Je moet de groeten hebben van Bert v.d. Brink, hij vraagt regelmatig naar je, dus vertel ik het een en ander, Het einde van je reis is in zicht!! Je zal wel weer moeten wennen hier in dit dorpje, maar ik hoop dat we gauw weer kunnen tennissen, het zal hier ook wel eens zomer worden! Heel veel plezier verder!!
    Groetjes, Nienke

  • 21 Maart 2008 - 13:29

    Je Moeder Weer:

    originele watertaxi bij je foto's, fijn
    dat je gisteravond belde. ik was aan het bridgen op de c.p. met een turk een zwitser en een italiaan.toen ik klaar was
    met jou hadden ze mij van de tafel gegooid. enfin heb me erzelf weer ingeklikt met 3 anderen. tot nu toe heb je het allemaal overleefd, die wandellingen over rotsen endergelijke.
    het weer lijkt nergens op, dat wordt
    binnenzitten urbi et orbi of is jouw latijn niet meer wat het geweest is?
    prettige overtocht en geniet mAAR VERDER.
    HET LEVEN IS PRACHTIG MAAR JE MOET ZELF DE SLINGERS OPHANGEN. EN DAT IS JOU WEL
    TOEVERTROUWD. VEEL LIEFS PA EN MA

  • 21 Maart 2008 - 21:43

    Je Zus:

    In één woord AWESOME. Al weet ik niet of het zo goed idee is om jou nóg meer fotoruimte te geven....:)
    Enne... ik zal ma wel even bellen, want dat gedoe met italianen, ik weet het niet hoor. Het is maar goed dat ze geen webcam heeft.


  • 22 Maart 2008 - 12:14

    Onze Han:

    Ik ben met z"n vieren cecile....
    Kan altijd bridgen, geen italianen en andere allochtonen nodig om me eruit te gooien.We moeten onze miep wel in de gaten houden ,ze wordt wel erg vlot met de computer.Je houdt ons leven hier ook nog een beetje bij Annemiek.
    Je doet wel heel erg veel.
    Je hebt nog veel ruimte in je hoofd, meer dan op de computer begrijp ik.
    Is het een land om te willen wonen?
    De natuur is ongelooflijk mooi.Wen je daar ook aan?
    Hopenlijk blijft het weer nog een beetje goed.
    Wij zitten hier in de sneeuw.
    Ook weer een beleving.
    Prettige Paasdagen.


  • 22 Maart 2008 - 18:29

    Trudy:

    Hi Annemiek, Ik heb me de afgelopen week door je hele reis heen gewerkt,verslagen gelezen en de foto's bekenen. Het was wel heel veel hoor. Af en toe begon ik er gewoon wazig van te kijken en zat zo ongeveer met vierkanten ogen achter de computer.Dan dacht ik dat het handiger was geweest als ik vanaf het begin van je website had geweten. Of helemaal niet, maar dan had ik al dat moois gemist.En het is zeker de moeite waard. Het is al vaker gezegd maar je foto's zijn echt prachtig en je verhalen leuk om te lezen.
    Het laatste deel van je tocht kan ik nu wel bijhouden.
    Ik wens jou en iedereen die dit leest, fijne paasdagen.
    Liefs en groetjes,Theo en Trudy

  • 25 Maart 2008 - 12:50

    Anneke Van Nummer 2:

    Ha Annemiek, terwijl de sneeuw met grote vlokken en gepaard met donderend onweer de tuin wit kleurt, leek het mij een goed moment om eens te kijken hoe het jou vergaat aan de andere kant van de aardbol. Tjonge jonge, wat een geweldige reis ben jij aan het maken en wat een prachtige foto's. Geniet er nog maar even goed van!! Op de hof is alles oké. Lous scheurt af en toe voorbij op haar scootmobiel. Greet bewaakt je huis, dus dat zit wel snor!
    Annemiek veel groeten ook van Ruud en kids
    Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Wie ben ik? Een vrouw van inmiddels gevorderde leeftijd die nog steeds het avontuur zoekt, zowel in werk als reizen. Die af en toe haar 'comfortzone' verlaat om nieuwe indrukken op te doen, zich wil blijven verbazen en laten inspireren om daar later in werk of privé haar voordeel mee te doen. Maar die vooral na een periode van hard - leuk - werken de tijd wil doen vertragen en wil genieten van de natuur die de aarde te bieden heeft en nooit uitgekeken raakt.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 156093

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 01 December 2011

Mijn tweede lange reis

13 Januari 2008 - 13 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: