Eindelijk de grote bomen (Los Alerces deel 2) - Reisverslag uit Esquel, Argentinië van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu Eindelijk de grote bomen (Los Alerces deel 2) - Reisverslag uit Esquel, Argentinië van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu

Eindelijk de grote bomen (Los Alerces deel 2)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

25 Oktober 2011 | Argentinië, Esquel

Buenas tardes,
je moet er wat voor over hebben om de grote bomen te zien. Anderhalf uur in de auto (waarvan een groot deel ripio, maar nu hoefde ik niet zelf te rijden), half uur lopen, anderhalf uur boot, anderhalf uur lopen en toen was die daar, die van 2600 jaar oud, 57 meter hoog en 2,2 meter in omvang. Deze bomen groeien maar 1 cm in 20 jaar. Ik heb dus ook een 20 jarige en een 100 jarige gefilmd. Verder nog een van 1000 jaar. Jullie zullen het zien op de filmpjes en foto´s. De Lonely Planet vergelijkt de Los Alerces met de Sequioa´s in Noord Amerika. Ik vergelijk ze met de Kauri Trees in Nieuw Zeeland, maar het komt op hetzelfde neer; het waren er eerst veel en toen zijn ze vanwege het goede hout massaal gekapt. Toen kwam het besef dat ze als het zo door zou gaan er niets over bleef en nu worden ze dus beschermd en trekken er vele toeristen langs. Ze krijgen ook namen van de oorspronkelijke bewoners. In Nieuw Zeeland zijn dat de Maori; hier de Mapuche Indianen. De Alerce heet hier Alhuan, dat betekent grootmoeder in de taal van de Mapuche indianen. In ieder geval erg indrukwekkend, die woudreuzen. Ook een prachtige waterval gezien en forellen in het heldere water. Ik heb er geen spijt van. Na gisteren een bewolkte dag, maar een ijskoude nacht (volgens mij vroor het zelfs matig) vandaag wederom een strakblauwe lucht. We waren met een internationaal gezelschap; 2 spaanse dames (die ik eerder al tegenkwam uit Barcelona), 1 Duitser, 2 Argentijnen, een Poolse die nu in Australie woont en een Frans stel en ik dus. Ik ga straks met de Poolse-Australische eten. We zijn uitgehongerd en morgen ga ik naar de andere kant van het land. Nog 1 nacht blauwbekken en dan wordt het ongetwijfeld een stuk warmer aan de kant van de Atlantische Oceaan. Na de oversteek heb ik er 6000 km opzitten. Fantastisch om het Andes deel van Argentinie af te sluiten met dit schitterende park. Ik heb mij niet helemaal kunnen beheersen en toch ook weer wat plaatjes van de meren en bergen gemaakt. Ik doe 2 dagen over de oversteek (ongeveer 700 km) en ik ga misschien eerst naar de pinguins in Punto Tombo en dat ligt wat onder Peninsula Valdes. Tot dan! Hartelijke groet, Annemiek

P.S. Ik moet de foto´s nog recht zetten, dus even wachten met kijken of stijve nek. Gisteren ook nog in Trevelin geweest. High tea in een van de twee theehuizen gedronken. Erg veel en zoet, maar lekker en Trevelin staat bekend om zijn tulpen! Er wordt zelf geexporteerd naar Nederland. Ik heb er alleen weinig van gezien. Volgens de buschauffeur van vandaag, die in Trevelin woont, liggen de bollenvelden ver van het plaatsje vandaan. Jammer, had wel Lisse willen zien in Argentinie.

  • 26 Oktober 2011 - 05:43

    Hans W:

    Hoi Annemiek,
    wat een geweldig verslag weer. Ongeloofelijk die reuze bomen, daar voel je echt een dwergje bij. Ook weer mooie video's. Wat zal het allemaal weer tegen vallen als je hier weer terug bent. Gelukkig heb je nog ruim 30 dagen en kan iedereen nog genieten van je foto's, video's en je verhalen. Ik heb nog een zakelijk vraagje. Wil jij Rosa nog voor een jaar adopteren? \Die vraag kwam van het bestuur. Ik hoor het wel van je. Geniet nog maar lekker en tot het volgende verslag.
    Groet,
    Hans

  • 26 Oktober 2011 - 11:00

    Yvonne:

    hallo Annemiek,
    nieuwsgierig als ik was, met scheef hoofd de alweer prachtige fotos bekeken. Wat een schoonheid overal en ik mag daar lekker vanuit mijn luie stoel van genieten.

    Ben het met Hans W. eens, wat zul je moeten wennen, eenmaal terug op honk. Hopelijk krijg je geen last van claustrofobie, na het ervaren van zoveel ruimte om je heen.
    Afgezien van Betsy dan.

    Heel veel plezier tijdens de verdere reis en ik hoop inderdaad dat je warmer weer zult krijgen, met de winter in het vooruitschiet, op deze helft van de aardbol. Hier zuidelijk van München hadden we 2 weken geleden al sneeuw.
    Fijne voortzetting, goede reis,
    liefs
    Yvonne

  • 26 Oktober 2011 - 11:40

    Ma:

    hoi annemiek, de as van argentinie is zelfs een item op de voorpagina van de telegraaf: stuk grond wat gekochtis door onze w.a.en maxima in het dorp villa la angostura is sinds de zware vulkaanuitbarsting van 4 juni onder de as begraven, dit is een van de gevaarlijkste plekken op aarde. ligt vlak bij een cordon van jonge aktieve chileense vulkanen, volgens de zegsman hebben ze aadbevingen, bosbranden stunami's en lawines. ga er maar aan staan, en daar ben jij doorheen gekomen. Die oversteek die je maakt, zit die ook vol valkuilen, en vieze campings?
    is rosa een kind of paard, dat je voor een jaar gaat adopteren? vraag van hans W.
    IK heb weer genoten van al je verhalen en foto's. oja de b roer van maxima staat ook met foto in de krant,ook druk met asruimen, want 1 dec begint de zomer en dan moet het schoon zijn.Jij zult wel een paar dagen uit de lucht zijn. tot dan liefs pa en ma

  • 26 Oktober 2011 - 11:57

    Carolien H:

    he annemiek, rust je nog wel een beetje uit ? wel een druk programma hoor ! ha,ha
    leuke video-s. jouw commentaar is echter niet/nauwelijks te horen. De wind overstemt alles.
    have fun, geniet Hasta la vista !

  • 26 Oktober 2011 - 20:25

    Ghislaine:

    Hoi Annemiek,
    prachtige foto's en video's, en leuke verhalen. Ik vind het ontzettend knap van je dat je dit allemaal in je eentje durft. Je geniet er van en dat is te proeven uit al je verhalen. groetjes ghislaine

  • 28 Oktober 2011 - 11:46

    Ellen:

    Hoi Annemiek, wat een schitterende reis! Alleen al voor die woudreuzen zou ik er naar toe willen. Zijn die grootmoeders nog in staat zich voort te planten? Intussen ligt hier een wetsvoorstel klaar om de natuur in Nederland vogelvrij te verklaren. Ons boek is goed gelezen: zo ongeveer het tegenovergestelde van wat we hebben voorgesteld. Geniet van de rest van je reis, hartelijke groet, Ellen N.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Wie ben ik? Een vrouw van inmiddels gevorderde leeftijd die nog steeds het avontuur zoekt, zowel in werk als reizen. Die af en toe haar 'comfortzone' verlaat om nieuwe indrukken op te doen, zich wil blijven verbazen en laten inspireren om daar later in werk of privé haar voordeel mee te doen. Maar die vooral na een periode van hard - leuk - werken de tijd wil doen vertragen en wil genieten van de natuur die de aarde te bieden heeft en nooit uitgekeken raakt.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 415
Totaal aantal bezoekers 156116

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 01 December 2011

Mijn tweede lange reis

13 Januari 2008 - 13 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: