Nationaal Park Los Alerces zonder Alerces (deel 1) - Reisverslag uit Esquel, Argentinië van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu Nationaal Park Los Alerces zonder Alerces (deel 1) - Reisverslag uit Esquel, Argentinië van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu

Nationaal Park Los Alerces zonder Alerces (deel 1)

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

24 Oktober 2011 | Argentinië, Esquel

Hallo allemaal,
ik ben er een weekendje tussenuit geweest om te genieten van het Nationaal Park Los Alerces bij Esquel. Ik heb alleen de echte grote bomen - Patagonische cypressen, Alerces - nog niet gezien. Ik heb wel 3 wandelingen gemaakt en tijdens die wandelingen 1 Lahuan Solitorio (alleenstaande Alerce) gezien van 300 jaar en 1 halve van 800 jaar, maar er zijn er veel meer. Ze staan alleen niet op een plek waar je ze over land kan bereiken. Ze staan langs de meren waar geen wegen zijn. Ze zijn dus wel te bezichtigen vanuit een boot en daarom heb ik morgen toch de excursie geboekt om vanuit Esquel met de boot te gaan om de grote oude bomen (tot 3000 jaar) alsnog te kunnen zien. Afgelopen weekend was een topweekend, want prachtig weer en (toch) veel te zien. Hier staan ook de bijzondere bomen, die ik heb moeten missen in Villa Agostura vanwege de as. Het zjin de Arrayanes. Die worden niet zo groot, maar hebben een kaneelkleurige bast die vervelt. Ik ben begonnen met enkele boompjes op de foto te zetten, maar uiteindelijk bleken er veel meer te zijn. Ze kronkelen zich in allerlei bochten en leven samen met de cypres. Gezellig in elkaar gekronkeld. Na mijn vertrek uit Bariloche heb ik een heerlijke biefstuk in El Bolson gegeten. Ik was er even aan toe. Eigenlijk is El Bolson gespecialiseerd in vis en vegetarische maaltijden, maar ik had zin in een biefstuk. Ik ben na een wandeling in het dorp, dat omzoomd is door besneeuwde toppen van de Andes, maar iets minder hoog nu, doorgereden naar Esquel. Vanaf Bariloche 300 km dus goed te doen en de weg was overwegend goed. Er zijn twee campings open en 1 ligt erg mooi, uitkijkend over het plaatsje, maar na 1 uur nog geen eigenaar te bekennen (wel TV aan en honden die thuis waren). Toen ook de electriciteit (nog) niet bleek aangesloten en het al donker werd, toch maar besloten om naar de andere camping te gaan. Daar wel electriciteit en leuke douches om te zien, maar slechts bij 1 bleken de warm- en koudwaterkraan wel tegelijk te werken en dat leverde niet echt een krachtige straal op, maar een kniesoor die daarop let. Ik ga het vanavond toch weer even bij die andere proberen. Ligt dichter bij het centrum en ik moet hier al om half 9 zijn voor de excursie. Dan de overnachtingsplaatsen in het park: alleen vrije campings open en dat betekent geen voorzieningen, maar ik heb alles bij mij. De eerste nacht op een topplek gestaan en zelfs even in het aangrenzende meer gezeten! Heel koud, maar ik wilde toch even de ervaring hebben om in een Argentijns gletsjermeer te hebben gezeten. Zwemmen was te koud en bovendien staat er een behoorlijke stroming en ik was alleen. ´s Avonds rond 20 uur kwam er toch nog een stel in een bestelautootje bij. Dat is alleen slapen in zo´n ding en verder zorgen dat je enigzins warm blijft door het stoken van een vuur. Zondag was iets minder stralend. Ik begreep van twee vrouwen uit Barcelona die ik tijdens een trail tegenkwam dat dat te maken had met de vulkaan. De toppen van de Andes waren nog wel zichtbaar, maar heiig. Niet zo´n ramp, want het ging mij meer om de bomen en die waren zichtbaar. Dus morgenavond meer over de echte grote bomen. Nu de rest van het mooie gebied. Ik heb weer heel veel foto´s en filmpjes gemaakt om te genieten. Vandaag regel ik alles voor de oversteek: de was, boodschappen en dus dit verslag. Vanmiddag wil ik even naar Trevelin, een volgens Lonely Planet leuk plaatsje ongeveer 20 km hier vandaan en Welsh van origine. Je kunt er heerlijk thee drinken, een soort high tea, dus dat gaan we dan maar doen. Groeten Annemiek

P.S. Dit wilde ik ook nog even kwijt over Los Alerces. Hier regent het wel 3 meter per jaar en dat komt omdat de Andes hier minder hoog is dan richting noorden (waar ik vandaan kom). Nog wel ruim 2000 meter, maar het zorgt ervoor dat de wolken ook water loslaten voorbij de Andes. De wind is hier van west naar oost, dus de wolken vormen zich boven de Pacific aan de Chilikant. Ze blijven dan hangen tegen de Andes aan Chilikant. Aan die kant regent het dus veel meer dan aan de kant van Argentinie. Vandaar die droogte tot ongeveer El Bolson. Daar waar de Andes minder hoog is, regent het meer. De meeste bomen die in Los Alerces voorkomen hebben dan ook (veel) water nodig.

• 24 Oktober 2011 - 17:06

Hans W:

Hallo Annemiek,
    vandaag alle verslagen van de afgelopen week gelezen en uiteraard alle prachtige foto's bekeken. Ik ben weer helemaal bij na een weekje kamp. Wij hebben redelijk weer gehad en het is weer een geslaagde kampweek geweest. Morgen weer aan de slag. Je maakt weer van alles mee zo te lezen. Fantastisch dat je dat allemaal in je eentje toch maar weer doe. Petje af voor je. Nou geniet verder en ik zit al weer te wachten op je foto's en je volgende verslag.

Groet,

Hans

• 25 Oktober 2011 - 10:24

Hannah:

Wat is een leuke douche?????
    Fijn dat je van nature een regelaar bent, je doet het wel allemaal en je hebt het druk zat.
    Nou ondernemende nicht, je verplettert ons, er valt voor mij niet meer te zeggen dan dat ik geniet van je verslagen en je prachtige foto's.
    Je laat me wel meegenieten.

• 25 Oktober 2011 - 12:10

Ma:

je hebt mij verwend je komt zelfs 3 x voor op een foto. ik zie jou liever dan een vulkaan, we moesten wel even geduld hebben deze keer 5 dagen, het resultaat was er ook na, geweldige meren en bomen. pas goed op jezelf en tot je 2e verslag. liefs ma en pa