Salta, nabrander Cordoba en jezuieten herhaald - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu Salta, nabrander Cordoba en jezuieten herhaald - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu

Salta, nabrander Cordoba en jezuieten herhaald

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

18 September 2011 | Argentinië, Salta

Hallo allemaal,
ik ben inmiddels in Salta. 10 uur onderweg geweest en 2 vluchten (via Buenos Aires), enige vertraging maar wel beenruimte. Zonder dat ik erom gevraagd had, maar kennelijk duidelijk dat ik daar wel behoefte aan heb. Ik heb 2 dagen na kunnen denken over de reacties van mijn moeder, zus en tante (niemand hoeft zich meer af te vragen waar mijn directe stijl vandaan komt) en ja, ik heb mij onzorgvuldig uitgedrukt. Ik zat op de Katholieke Scholengemeenschap De Breul, dus ik ben mij bewust dat Jezuieten ook Katholieken zijn, maar wel een aparte tak. Zij hebben zich volgens mij niet schuldig gemaakt aan agressieve methoden om zieltjes te winnen en dat heeft de Katholieke Kerk wel. Het komt ook door de opmerkingen van de studente-gids die een Jezuiet aanhaalde (ik ben niet zo´n spons dat ik nog weet wie het was), maar die heeft opgeschreven dat de macht bij het volk hoorde en niet bij koningen of God en daarom doet zij onderzoek naar de invloed van Jezuieten op revoluties. Maar goed, blijf scherp! Ik had het ook mis met de speciale thee hier: de mate. Die komt dus niet van de Gauchos, maar van de Guarani indianen. Zij hebben het doorgegeven aan de Spanjaarden en nu is het een sociaal ritueel voor alle rangen en standen. Die Guarani indianen waren de oorspronkelijke bewoners van wat nu Argentinie is. Voor de Spanjaarden kwamen hebben ze eerst nog te maken gehad met de Azteken en Inca´s. Die kwamen hier in 1480 vanuit Peru en daardoor werd het voor de Spanjaarden makkelijker om het land over te nemen. De Inca´s hadden al in andere delen van Zuid Amerika met de Spanjaarden te maken gehad. In 1582 werd Salta door de Spanjaarden gesticht. Dat heb ik allemaal vandaag geleerd in het historisch museum dat bij de Cabildo in Salta hoort, maar nog even over het staartje van Cordoba. Na het maken van het reisverslag over Cordoba heb ik mij toch nog even buiten het centrum gewaagd en dat was geen slecht idee. Ik kwam nog een kerk tegen. Enorm groot en het bleek de kerk van het Heilig Hart van de Capuchinos te zijn. Volgens mij zijn dat Kapucijners, maar boven de deuren was een prachtige embleem (ik heb geen idee hoe ik het anders moet noemen) en daar stond Franciscanen op. Ik durf mij nou niet meer uit te laten over wat wat is, maar misschien is dat hetzelfde (ma?). Hoe dan ook, het was mooi. Even verderop het Museo Superior de Bellas Artes in het Palacio Ferrerya, een kopie van een Franse chateau. Prachtige inrichting met oude en moderne kunst. Toen ik binnen was begon het erg donker te worden en heel hard te waaien, maar het bleef droog. Een zaal vond ik erg indrukwekkend met gruweljke tekeningen van een Argentijnse kunstenaar over martelingen, verkrachtingen e.d. tijdens het dictatoriale regime van Videla (1976 tot 1983). Toevallig las ik zo net in een krant dat er een Argentijnse rechter wordt verdacht van 103 misdaden gepleegd in de tijd van Videla. Hij is 1 dag voor zijn arrestatie naar Chili afgereisd.
Onderweg naar het hotel in Cordoba kwamen demonstraties langs in verband met de verkiezingen van vandaag. Enorme herrie en spandoeken met o.a. Che Guevarra erop. Tot slot over Cordoba¡ veel is verlicht, maar overal worden spaarlampen gebruikt. Niet alleen daar overigens. Hier in Salta is het mij ook opgevallen. Gisterenavond viel ik met mijn neus in de boter. Na een toch wel vermoeiende reis wilde ik nog even een glas wijn op het plein drinken. Het had hier trouwens geregend, maar gisterenavond was het droog. Op het plein was net de Verkiezing van de Reina de las Estudiantes (Koningin van de studentes) aan de gang en er speelde en band. Ik heb een filmpje van de plaatselijke Michael Jackson opgenomen met geluid. En natuurlijk een kiekje van de Reina. Ik heb niet begrepen wie of wat er koos, maar alle 15 dames hebben een rangorde gekregen. Er zijn in Salta veel meer mensen met een Indiaans uiterlijk dan in Buenos Aires. Dat is niet zo onlogisch omdat je hier veel dichterbij Bolivia en Peru zit (in het noordoosten van Argentinie). In Cordoba was het al meer. Er is in Salta veel minder hoogbouw, waardoor het allemaal wat vriendelijker oogt, maar het is wel een grote stad (na BA en Cordoba, de derde stad van het land met een kleine 1 miljoen inwoners). Dat zie je wel vanaf de Cerro San Bernardo waar ik vandaag met opa en kleindochter via een kabelbaan Salta van boven heb bekeken. De Cerro is 1450 meter hoog¡ ongeveer 300 meter hoger dan Salta. Het geluid van het publiek dat naar een voetbalwedstrijd zat te kijken in het stadion was luid en duidelijk op de berg te horen! Argentijnen houden van herrie. Toen ik wandelend naar beneden was gekomen en mijn knieen bij liet komen op een terras kwamen politiewagens met gillende sirenes en een hele rits claxonnerende auto´s er achteraan met gele en witte ballonnen (pauselijke kleuren?). Maria bleek bij de katedraal afgeleverd te worden! Ik dacht dat de plaatselijke voetbalclub had gewonnen, maar het zal wel om Maria zijn gegaan. Ik heb er beelden van. Het is zondag vandaag dus heb mij natuurlijk ook nog in een paar kerken verdiept. Er staat hier een enorme kerk, de Iglesia San Francisco en natuurlijk de Catedral Basilica, die ik tijdens het binnenbrengen van Maria ook van binnen kon bekijken (iedereen maakt hier foto´s van de binnenkant, dus dat doe ik nu ook maar ongegeneerd). Het hotel staat dichtbij het centrum met wederom een plein en de belangrijkste gebouwen er om heen, maar buiten het centrum is er ook het nodige te zien. Ik ben mij al enigzins aan het voorbereiden op de komst van de camper a.s. woensdag. Ik heb handdoeken gekocht bij een grote supermarkt (Carrefour met naast eten ook non food), want die moeten eerst nog gewassen worden. Wasserij zit hier in de buurt. Ik heb al bij de toeristeninformatie geinformeerd naar de 2 campings die hier zouden moeten zijn. Dat is maar goed dat ik dat gedaan heb, want het blijkt dat de gemeentelijke camping gesloten is vanwege renovatie en de andere is geen camping. Ik moet naar een klein plaatsje ongeveer 10 km verderop, maar misschien zet ik de camper wel bij het station. Donderdag ga ik nog met de Tren a las Nubes mee van heel vroeg tot heel laat, maar tegen die tijd horen jullie dat wel. En zo heb ik morgen nog een paar dingen te regelen. Het hotel is het minst tot nu toe, maar ze hebben 1 pc waar ik nu achter zit. Ik heb nog geen internetcafe hier kunnen ontdekken, maar het is vandaag toch erg rustig. Er zijn wel toeristenwinkels open, maar verder niet (en dus de Carrefour). Ik wilde net zeggen dat ik weinig andere Europese toeristen tegenkwam; staat er net een Nederlands stel bij de balie. Hoewel nog veel meer te vertellen, heb ik even genoeg en jullie waarschijnlijk ook. Fijne werkweek! Liefs Annemiek
P.S. Toch nog even het nieuws dat ik ook vandaag in de krant las. Gisteren is het eerste vliegtuig na de vulkaanuitbarsting van bijna 4 maanden geleden in Bariloche geland. Hopelijk valt het daar dus mee met de overlast van de as e.d.

  • 19 September 2011 - 21:35

    Ma:

    hoi capucijners en fransciscaners hebben dezefde oprichter sint franciscus, alleen de capucijners zijn wat strenger in de leer, volgens je vader.n Je hebt weer erg je best gedaan,als je weer thuis bent is het dubbel genieten denk ik. morgen zet ik de skype wel aan om 2 uur ,morgen is het ook prinsjesdag. nou annemiek veel liefs ma

  • 20 September 2011 - 09:12

    Margreet Verbree:

    Hallo Annemiek,
    Ik zit thuis op mijn pc jouw fantastische reis (zo komt het op mij over) te bekijken en lezen (is voor mij een beetje voyeuristisch). Wat een mooi land en andere cultuur en gebruiken. Je verdiept je er ook helemaal in. Prachtig om dergelijke ervaringen zo te kunnen delen.
    Ben je inmiddels op weg met je camper?

    Ik volg je zo nu en dan.

    Groeten en veilige reis,
    Margreet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Wie ben ik? Een vrouw van inmiddels gevorderde leeftijd die nog steeds het avontuur zoekt, zowel in werk als reizen. Die af en toe haar 'comfortzone' verlaat om nieuwe indrukken op te doen, zich wil blijven verbazen en laten inspireren om daar later in werk of privé haar voordeel mee te doen. Maar die vooral na een periode van hard - leuk - werken de tijd wil doen vertragen en wil genieten van de natuur die de aarde te bieden heeft en nooit uitgekeken raakt.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 156125

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 01 December 2011

Mijn tweede lange reis

13 Januari 2008 - 13 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: