Cordoba: kerken, boeken en kunst - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu Cordoba: kerken, boeken en kunst - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu

Cordoba: kerken, boeken en kunst

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

16 September 2011 | Argentinië, Córdoba

Hola,
anders dan in Buenos Aires zijn alle bezienswaardigheden op een paar vierkante kilometer te vinden. Zij bevinden zich rond het centrale plein dat genoemd is naar de inmiddels bekende generaal San Martin. Rondom het plein is een voetgangersgebied en dat is wel fijn, want het verkeer is hier ook erg druk. Het hotel (met kunst en dakterras) ligt heel dichtbij het plein, dus ook het lopen ernaar toe is geen grote inspanning. Het is hier wel warm: zeker rond de 25 graden in de schaduw. Er zijn heel veel kerken en dat is ook niet zo gek, want de Jezuieten hebben al in 1599 besloten om zich hier te vestigen. zij zetten zich in voor de opleiding van de jeugd (ik heb ook nog les van ze gehad op De Breul) en de evangelisatie en dat deden ze op een betere manier dan de katholieken. Ze hebben de oudste universiteit van Latijns-Amerika gesticht, dat in 1622 de officiele status van universiteit kreeg en het nog steeds is. De studenten studeren hier gratis. Ik heb een kijkje genomen in de rechtenfaculteit: dicht op elkaar zittende studenten in glazen leslokalen. Ik had er zo bij kunnen gaan zitten, maar dat heb ik maar niet gedaan. Ik vrees dat mijn spaans nog niet goed genoeg is. Ik heb wel een rondleiding in het engels door het officiele deel van de universiteit gehad van een studente literatuur die zeer interessant kon vertellen over de Jezuietenorde en de invloed van hun ideeen op de revoluties van toen en nu. Het is nu boekenmaand in Cordoba. Vandaar die witte tenten rond het pein. Wel wat jammer voor het aangezicht van de gebouwen, maar het is wel leuk om de bezoekers te bekijken. Ik heb zelf ook een boek gekocht: Angels and Demons van Dan Brown in het spaans. Ik heb de engelse versie namelijk op de e-reader staan, dus ik kan simultaan lezen. Anders begrijp ik er toch niets van, maar ik hoop dat ik op deze manier weer wat oppik. Verder heel veel kunst in deze stad, zelfs in mijn eigen hotel. Aan de buitenkant ziet het er niet uit, maar binnen is het heel leuk aangekleed met moderne en grappige kunst. Een paar foto´s daarvan bijgevoegd. In het Cabildo de la Ciudad (iedere stad heeft er een: vroeger zetelde daar het gemeentebestuur) worden activiteiten gehouden in het kader van de boekenbeurs, maar is ook een exposite te zien van Ciruelo, een kunstenaar die een soort ´Lord of the Rings´- achtige schilderijen maakt. Erg mooi. Veel musea inmiddels doorgeworsteld, 1 uur per museum is mijn record. Dan zak ik door de hoeven. Het varieert van historisch tot modern en het is wel leuk als je weer wat Hollands tegenkomt. We hebben ook onze sporen in dit land achtergelaten. Als goede handeldrijvers en niet als landjepikkers, gelukkig. Gisteren dacht ik wat kilometers buiten het centrum te gaan maken, maar er is daar niet veel. Een deel van het park is wel de moeite waard: daar staan 200 gekleurde cirkels opgesteld ter gelegenheid van het 200 jarig bestaan van de Argentijnse staat in 1810. Iedere cirkel staat voor een jaar. Dat was dus vorig jaar en dat is kennelijk - ook in Cordoba- grootst gevierd en terecht natuurlijk. Maar verder was het park heel droog, vies, in beetje in verval en omgeven door grote wegen. Richting afwateringskanaal waren er diverse bouwactiviteiten, ook ter gelegenheid van het 200-jarig bestaan en het was zo stoffig dat er zandstormen over de straten en bouwplaatsen raasden (nou ja, woeien). Van stofhinder hebben ze hier niet gehoord. Even een blik op het afwateringskanaal geworpen (ja, er is water in deze stad) en toen gauw richting hotel om daar mijn eigen afwatering op het dak van het hotel te regelen. Het water was nog best koud, maar het wende. Ik zal voorlopig de eerste en laatste zijn heb ik het vermoeden :-) Fris als een hoentje gezellig mate gedronken (de speciale gaucho-thee) met Steven en Christine, die hier in Cordoba hun ´vrije´ studietijd doorbrengen. Ze studeren psychologie in Maastricht en brengen nu 5 maanden door in Cordoba. Ze hebben 6 weken spaans achter de rug en hebben beiden een baan. Steven vanaf vandaag: hij moet medewerkers van het enige (geprivatiseerde) waterleidingbedrijf leren hoe om te gaan met klachten. Lijkt mij een echte uitdaging in deze stad zonder water en Christine helpt op een school bij de begeleiding van minder begaafde kinderen. En dat allemaal in het spaans! Heel knap en heel goed om zoiets te doen. Als ik het allemaal over had mogen doen.......Na ingewijd te zijn in de mate-rituelen hebben we in een echte Argentijnse Parilla op Argentijnse tijd een enorme biefstuk naar binnen gewerkt met een goede rode wijn. Vandaag loop ik nog wat rondjes om het plein (ik heb inmiddels een trouwe viervoeter als gezelschap) en morgen vertrek ik naar Salta. Dus ik meld mij zondag of maandag weer. Dank voor jullie berichten. Heel leuk om te lezen. Saludos Annemiek

P.S. Eindelijk is het gelukt om kaartje en weersverwachting hier in Argentinie op de site te krijgen. Ik zie dat het 32 graden is! Morgen wordt het wat koeler, maar dan ben ik dus onderweg naar Salta via Buenos Aires (rare omweg, maar ja...)

• 16 September 2011 - 18:27

Patty Willeboordse:

Bon dia Annemiek een hartelijke groet vanuit Maarn. Sorry voor mijn late reactie maar was niet in staat eerder te antwoorden. Je bent wel weer aan een speciaal avontuur begonnen. Echt prachtig dat je dit weer in je eentje doet. Zeker het rijden met de camper vind ik groots. Overigens ben je je roeping misgelopen, je reisverslagen zijn heel prettig, makkelijk en overzichtelijk te lezen. Volgens mij komt het met jouw spaans echt wel goed gezien je periode aldaar en gewoon praten en lezen!!! Lees dat je aan de mate zit, Che Guevara was een groot liefhebber van dit zoete drankje. Iets wat hij gedurende zijn leven bleef drinken zeker tijdens zijn revolutie in de bergen. Geniet lekker van het warme weer, hier in Nederland wordt het echt weer minder. Veel plezier, reisgenot en blijven hablar. TAke care, groet Patty Willeboordse.

• 16 September 2011 - 20:32

Ma:

wat bedoel je met de jezuieten hebben het beter gedaan dan de katholieken? die jezuieten waren hartdstikke katholiek en gespecialiseerd in katholiek onderwijs, nou ja ik zal het niet begrijpen. Mooi verhaal weer wij genieten met jou mee. liefs ma

• 17 September 2011 - 08:03

Cecile:

De Breul was toch ook een katholieke school......?

Ja , ik lees je verslagen echt! (i.i.g. deze :) en die van de paarden natuurlijk)

• 17 September 2011 - 10:02

Hannah:

Weet je zoveel en dan niet dat de jezuieten katholieken waren?????
    Volgens mij een spraakverwarring.
    Jouw hersens lijken nog wel een spons, zoveel je nog op kunt nemen.
    Ik ga genieten van maarn, eerste weekend in Oktober. Stem het nog even af.
    Ted krijgt een ruilhart! dubbele gevoelens. Voel je je nooit alleen of is het alleen maar een voordeel?
    Dit is geen plaats voor dit soort informatie"s denk ik.
    Nou stoere nicht, leuk om het mee te beleven.

• 18 September 2011 - 17:10

Walter:

ha Annemiek,

heb net de rampen mbt los proteros gelezen. Ontzettend jammer voor hen zeg. Je hebt er wat gemist, maar zo te lezen vermaak je je ook wel elders in de bergen bij Cordoba.

groet,

Walter

• 18 September 2011 - 20:06

Ma:

ik weet nu wel wat je bedoeld hebt,met je jezuieten, je kreeg best wel veel reacties. je bedoelde dat de jezuieten in argentinie het beter hebben gedaan dan de clerus hier in holland.vandaag naa duiven geweest, best gezellig. agnes Beernink woont daar, dik tachtig maar springlevend en ze rookt nog steeds, je bent inmiddels is salsa, denk ik en zaterdag in de camper. spannend 'hé. liefs ma

• 20 September 2011 - 19:13

Ghislaine:

Wat een heerlijke discussie! Ik ga gauw al je verhalen lezen om te weten hoe en wat. Schiet er nog wel eens bij in, maar ja, druk hier, jarig geweest, mijn vriend is - weer - opa geworden en dan moet de kleine natuurlijk bewonderd worden, ook al woont hij in Maastricht en alle andere excuses doen het ook goed, en daarbij, de tijd gaat zo snel.
    Maar jij hebt het naar je zin en dat is het belangrijkste. Veel plezier en groetjes, Ghislaine