Nog even terug naar Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu Nog even terug naar Buenos Aires - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Annemiek Tubbing - WaarBenJij.nu

Nog even terug naar Buenos Aires

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

13 September 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Hola amigos,
ik ben vanmorgen in de stad Cordoba aangekomen en inmiddels al het een en ander gezien, maar ik wil nog even terug naar de laatste dag in BA. Wederom een stralende dag en voordat mijn voeten en benen het echt begaven, heb ik nog 2 musea bezocht: dat van de Gauchos en van Eva Peron. Van de Gauchos viel een beetje tegen, want er was maar 1 zaal ingericht met voorwerpen die met deze ruiters van de Pampa te maken hebben, maar de rest was toch ook wel de moeite waard: mooie sieraden van goud en zilver en films over hoe je die maakt en kunstwerken van textiel. Erg knap in elkaar gezet. Ik had gehoopt in dit museum ook mate te kunnen drinken. Dat is thee die voorheen alleen door de gauchos werd gedronken uit kommetjes met een metalen rietje*. Je ziet het mensen op straat ook drinken en hebben dan zelf een thermoskan met heet water bij zich of je koopt het op straat. Maar dat feest ging niet door, want het werd niet geserveerd. Hier in Cordoba gebeurt het wel en ga ik a.s. donderdag mate drinken met Nederlanders de hier studeren. Leuk! Vervolgens naar het museum van Evita dat maandag was gesloten. Eerst heerlijk gegeten in het restaurant dat hoort bij het museum. De salade vooraf was genoeg geweest maar ik wilde mijzelf verwennen met een hoofdgerecht omdat ik maar 2x per dag eet. Dat late eten hou ik niet van, dus rond half 3 (warm) eten is voldoende en dan later nog aardbeien, wijn en/of cappuchino bij Starbucks. De afgelopen 4 dagen bij Dos Lunas is dat anders gegaan, maar dat verhaal volgt nog. Het museum van Eva Peron is indrukwekkend. Ik heb wat foto´s gemaakt, maar jullie kennen het verhaal. Op 33- jarige leeftijd overleden in 1952, maar in de 7 jaar ervoor heeft ze veel voor de lagere sociale klassen in Argentinie gedaan als echtgenote van Juan Peron, de toenmalige president van Argentinie. Ze was en is uitermate populair in Argentinie. De films uit die tijd die in het museum vertoond worden geven dat goed weer. Het Plaza de Mayo voor het Casa Rosada helemaal vol mensen als zij of haar man hun redevoeringen hielden. Ik had ook nog naar het Planetarium willen gaan. Schijnt ook erg de moeite waard te zijn, maar die bleek gesloten ter herinrichting. Dat bewaar ik wel voor het tweede bezoek aan BA aan het eind van de vakantie.
Het reisverslag over mijn eigen gaucho-ervaringen in Dos Lunas volgt morgen.
Hasta mañana,
Annemiek

* Mate is oorspronkelijk de drank die de Guaraní indianen dronken. Het gaf hun kracht tegen vermoeidheid en ziekte. Later is het drinken van mate overgenomen door de Spanjaarden en gauchos. Het is nu een sociaal ritueel geworden.


  • 13 September 2011 - 20:33

    Jolanda Zwaan:

    Ha Annemiek,
    Wat ben je in een andere wereld terechtgekomen! En wat is er een hoop cultuur te snuiven; ik 'snuif' via jouw leuke reisverslagen en filmpjes een beetje met je mee.
    Wij genoten afgelopen weekend dichter bij huis van het fruitcorso en Appelpop in Tiel, met o.a. Golden Earring en Caro Emerald, op een zowaar zomerse dag! Lekker buiten gegeten, wat was dat ook alweer?
    Hartelijke groet uit Buren, ook van Piet,
    Jolanda

  • 14 September 2011 - 09:00

    Ma:

    ik was op datzelfde corso jolanda, maar dan op zaterdag, bloedheet maar erg mooi. nou annemiek we waren bijna aan het afkicken, 4e dagen niets, ook de skype vertikte het, maar gelukkig heb je pa gebeld gisteravond, ik was bridgen en we zijn zowaar als 1e geéindigd. in A notabene.je broer zit 3 weken in griekenland. ben benieuwd naar je afspraak met die studenten, en naar je driedaagse paardenritten. liefs pa en ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemiek

Wie ben ik? Een vrouw van inmiddels gevorderde leeftijd die nog steeds het avontuur zoekt, zowel in werk als reizen. Die af en toe haar 'comfortzone' verlaat om nieuwe indrukken op te doen, zich wil blijven verbazen en laten inspireren om daar later in werk of privé haar voordeel mee te doen. Maar die vooral na een periode van hard - leuk - werken de tijd wil doen vertragen en wil genieten van de natuur die de aarde te bieden heeft en nooit uitgekeken raakt.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 156050

Voorgaande reizen:

01 September 2011 - 01 December 2011

Mijn tweede lange reis

13 Januari 2008 - 13 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: